søndag den 12. februar 2012

Ændrede planer


Uhm! Intet som friskbagte boller.

Ændrede dagens planer til at blive hos min kæreste og ungen, selvom jeg egentlig skulle have været hjem og skrive nogle opgaver... Derfor ikke noget fancit 'dagens outfit' som jeg ellers have udtænkt mig, men i stedet et billede af de boller vi bagte. Vi fik også bygget Rapunzel, Pascal, Flinn Ryder og dronningen i sne og drukket noget varm kakao. Vældig hyggelig måde at tilbringe en søndag på<3


Opskriften på bollerne er:

Indgredienser: 1 pakke økologisk hvedemel.
2 pk. gær
1,2 liter lunkent vand
En halv tsk. fuld salt
En tsk. fuld kanel
Et æg (kan undlades)

Bland gæret i det lunkne vand og tilføj salt og kanel, når gæret er opløst.
Bland melet i, lidt efter lidt, mens der røres.
Ælt dejen og sæt til side med et fugtigt viskestykke over i 1-3 timer, efter hvor god tid man har. Resultat bliver bedre jo længere tid dejen hæver.
Form bollerne og lad dem efterhæve i en time, igen med et fugtigt klæde over.
Pensel bollerne med et sammenpisket æg (eller hvis man er veganer lidt olivenolie) og bag dem på 200 grader varmluft i 20-30 min. alt efter deres størelse.

Denne opskrift burde kunne bruges af alle og er god til børn i køkkenet.
Erfarene køkkengængere kan selv sammensætte ekstra fyld i dejen. Ellers er her et par tips:
Hakket müsly.
Hørfrø.
Hakkede val- og hasselnødekerner.
Hakket tørrede frugt som abrikos, dadel og figen.
Eller gør bollerne ekstra grove med rugmel og/eller en færdig kerneblanding. Det ekstra fyld skal tilsættes inden hvedemelet kommes i.

Bon appetit!

Dem har jeg bygget i sne! :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar